Konvensyen Blogger 2009 - anjuran Lajnah Penerangan PAS Pusat


Konvensyen Blogger PAS 2009 telah berlangsung dengan jayanya di Markaz Tarbiyah PAS Taman Melewar pada 20 Disember 2009. Turut dihadiri oleh seorang muslimat PAS Tambun yang turut berblog selepas PRU-12 di sini http://inamadia.blogspot.com

UCAPTAMA PRESIDEN PAS








Pembentangan Kertas Kerja 1 oleh Prof.Madya Abu Hassan Abdullah (UM).


Maklumat yang sangat berguna disampaikan oleh Prof.Madya Dr.Abu Hassan Abdullah. Strategi berkesan perlu disusun berdasarkan maklumat kajian Dr.Abu Hasan Abdullah. Terima kasih banyak Dr. Abu Hassan atas usaha anda. Semoga usaha anda mendapat keberkatan daripada Allah S.W.T.

Pembentangan Kertas Kerja 2 oleh Ustaz Abdul Ghani Samsudin, disampaikan agak lewat kerana Ustaz Ghani ada perjumpaan bersama Dr.Yusuf Al-Qardhawi.


Antara hadirin yang hadir:


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

J.K.R??? apa tu?

Bile berbicara soal keterlibatan muslimat dlm jemaah,pelbagai isu dan situasi timbul:

1) suami saya dh aktif PAS, cukup la dia sorang, saya nak tumpukan utk besarkan anak2

2) bukan x nak terlibat tapi susah la nk masuk dgn mak cik2,depa x terima kami org muda ni..(antara alasan)

3) suami saya x bagi aktif...

4) anak kecil lagi

Jadi suka saya tolong jawap kan alasan2 di atas:

1) memang dh jadi tanggung jawab seoarng isteri mentarbiyah anak2, tapi yakin la dgn bawa anak2 ke pgrm juga merupakan satu tarbiyah secara langsung. Roh dan semangat perjuangan akan tertanam dalam diri anak2 sejak kecil lagi...bukan kah dgn cara itu maka akan lahir seorang jundi yg hebat!

2) golongan muda perlu merendah diri dan bersedia utk bermula dr bawah...walau pun dulu jawatan besar dlm jemaah islam kampus dan kini menjawat jawatan peting dlm kerjaya, tak salah utk bermula dr bawah dgn terlibat dlm cawangan, mula dgn jadi AJK makanan utk pgrm2 cawangan, pastu tlg set up laptop utk pgrm, dari situ la kita bina hubungan dgn golongan senior dlm jemaah. Ini kerana golongan muda dan yang senior saling memerlukan...

3) Bincang elok2 dgn suami...kalo suami yg x bagi aktif tu xfaham jemaah xpe...ini ada di kalangan yg kahwin melalui baitul muslim pun menghadapi masalah tersebut..ingat balik tujuan asal perkahwinan...mahalah tarbiyah...dan buat la janji2manis agar komitmen kite pada keluarga tidak terjejas dgn penglibatan dlm jemaah :)

4) kalau nk tunggu anak besar, keluar pulak no 2...no 3 dan setrusnya...so hasilnya x berpeluang lah kite nk terlibat dgn jemaah islam..bile anak2 dh besar, kite dh tua, sibuk pula mengasuh cucu...kite patut ambil contoh YB ustazah zailah...sambil memandu ke tempat pgrm beliau sempat menyusukan anak...

Kesimpulan : Jadilah muslimah besi yg mampu menyeimbangkan ketiga tiga peranan dalam JKR...Jemaah, Kerjaya, Rumahtangga..insya-Allah

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

WANITA PENGHULU SYURGA





Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam pernah bersabda, “Wanita penghuni syurga yang paling utama ialah Khadijah binti Khuwailid, Fatimah binti Muhammad, Asiah binti Muzahim, isteri Firaun dan Maryam binti Imran”. [Diriwayatkan Ahmad dan Al-Hakim]


TATKALA IMAN BERBICARA....

Tatkala aku berkira-kira dalam berkorban harta, lantas Iman berkata, ”Ingatkah engkau akan Khadijah binti Khuwailid? Dia sanggup berkorban kesemua hartanya demi perjuangan suaminya sehinggakan di saat sakaratulnya dia masih mampu berkata, ”Wahai rasul utusan Allah, tiada lagi harta dan hal lainnya yang bersamaku untuk aku sumbangkan demi dakwah. Andai selepas kematianku,tulang-tulangku mampu ditukar dengan dinar dan dirham, maka gunakanlah tulang-tulangku demi kepentingan dakwah yang panjang ini”.”

Tatkala aku bersungut dengan rutin harian yang tak habis-habis, lantas Iman berkata, ”Ingatkah engkau akan Fatimah binti Muhammad? Seorang isteri yang taat dan sabar dalam mengurus rumahtangga yang dibina bersama Saidina Ali, khalifah Ar-Rasyidin. Mengasuh anak-anak yang menjadi pemimpin para penghuni syurga, Al-Hassan dan Al-Hussin. Sebagai puteri Rasulullah yang menjadi pengubat kesedihan dan penghibur hati sepanjang perjalanan dakwah ayahnya.”

Tatkala aku berasa gusar dan takut dengan ujian dan mehnah perjuangan, lantas Iman berkata, ”Ingatkah engkau akan Asiah binti Muzahim? Ujian terbesar baginya adalah mempertahankan keimanannya daripada suaminya, Firaun. Selama 40 tahun dia merahsiakan keislaman dan keimanannya daripada Firaun. Pada suatu ketika Firaun mengetahui keislamannya, Firaun memerintahkan Asiah disiksa dan dipaku tubuhnya dengan pasak besi. Walaupun diarah Firaun untuk murtad, namun Asiah tetap dengan pendiriannya dengan berkata, “Engkau hanya dapat menyeksa diriku saja, namun diriku berada dalam jagaan Allah SWT, walaupun engkau cincang-cincang tubuhku, tidak akan berkurang keimananku melainkan rasa cintaku pada-Nya tetap tumbuh dan bersemi."

Tatkala aku berasa sedih apabila hilang tempat bergantung, lantas Iman berkata, ”Ingatkah engkau akan Maryam binti Imran? Wanita suci yang warak dan sangat menjaga kehormatan diri. Allah menurunkan ujian yang amat berat ke atasnya. Apabila Allah utuskan Malaikat kepadanya lalu ditiupkan roh Nabi Isa ke rahimnya, gundah gulanalah Maryam memikirkan dirinya yang mengandung tanpa suami dan anaknya yang tidak berbapa dan bagaimana dia perlu berdepan dengan kaumnya yang pasti akan menyakiti diri dan anaknya. Akan tetapi itu semua dihadapi Maryam dengan penuh kesabaran dan rasa redha menerima qadha dan keputusan ALLAH.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

HATI


Hati,
Dikala hatiku masih berbolak balik,
Bisikan dan hasutan syaitan silih berganti,
Ku kuatkan semangat melawan semampu mungkin,
Aaargh, lemahnya diriku kerna sering tertewas!

Hati,
Kerapuhan hati kian meningkat,
Dek kerana titik hitam yang menyelinap dan bersembuyi dihatiku,
Terasa begitu sakit dan pedih apabila virus kian merebak merosakkan hati ini,
Sungguh sukar untukku mendapatkan penawarnya,

Hati,
Sesungguhnya, menjagamu amat sukar bagiku,
Ku tetapkan hati ,
Hati ini mesti dilindungi dan dikasihi,
Tidak tegar untukku menzalimi hati yang diciptakan suci dan bersih,

Hati,
Ku mengorak 1001 langkah yang membawa hati ini dekat kepadaNya,
Agar sentiasa terpelihara,
Kerna, terlalu lemah untukku memeliharanya,

Ya Allah,
Sesungguhnya aku mengerti ,
Hati ini hanya untukMu,

Ya Allah,
Hanya padaMula aku berserah,
Hanya padaMu, selayak-layaknya hati ini kembali ,
Janganlah Engkau membiarkan hati ini dizalimi,
Ya Allah kepadaMu aku bersandar agar hati ini sentiasa di bawah lindungan dan rahmatMu

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

MENGAPA KITA PERLU BERKORBAN?


Peristiwa korban membuktikan dengan jelas ketaatan dua orang nabi iaitu nabi Ibrahim dan nabi Ismail terhadap perintah Allah s.a.w. Mereka telah melakukan apa sahaja demi mentaati-Nya. Kedua-duanya redha akan perintah Allah yang disampaikan melalui mimipi nabi Ibrahim agar baginda menyembelih anaknya sendiri iaitu nabi Ismail.

Kisah pengorbanan ini telah dinukilkan di dalam al-Quran melalui firman-Nya:

“Engkau telah menyempurnakan maksud mimpi yang engkau lihat itu. Demikianlah Kami sebenarnya membalas orang-orang yang berusaha melakukan kebaikan. Sesungguhnya perintah ini adalah satu ujian yang nyata. Dan kami tebus anaknya itu dengan seekor binatang sembelihan yang besar. Dan kami kekalkan baginya (nama yang harum) dalam kalangan orang yang datang kemudian. Salam sejahtera kepada nabi Ibrahim. Demikianlah kami membalas orang-orang yang berusaha mengerjakan kebaikan. Seseungguhnya nabi Ibrahim itu dari hamba-hamba Kami yang beriman. Dan Kami pula memberikan kepadanya berita yang menggembirakan, bahawa ia akan beroleh (seorang anak): Ishaq yang akan menjadi nabi yang terhitung dari orang-orang yang soleh.”
(As-Saafat:105-112)

Ketaatan mereka berdua tiada tolok bandingnya. Sanggup merelakan diri atas suruhan yang diamanahkan..betapa kuatnya keimanan mereka terhadap Sang Pencipta. Namun, bagaimanakah kita..apakah kita sanggup mengorbankan apa sahaja demi agama?..terlalu sedikit sekali calitan iman di dada..mampukah kita untuk menghadapi segala pancaroba di luar sana??

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

HIKMAH IBADAH HAJI

1) Kepatuhan dan penyerahan kepada Allah semata.
Hikmah utama dari ibadah haji adalah sebagai bentuk kepatuhan dan penyerahan diri kepada Allah. Ketika Allah memanggil kita, maka kita bergegas memenuhi panggilan tersebut walaupun harus menempuh perjalanan jauh dengan mengeluarkan biaya yang tidak sedikit, meluangkan waktu yang sangat berharga dan meninggalkan keluarga dan harta benda. Dengan demikian seorang haji akan selalu siap bila Allah memerintahkannya menjalankan tugas luhur dari Allah kerana untuk memenuhi tugas yang sulitpun kita telah bersedia datang memenuhi panggilannya.

2) Meningkatkan kedisiplinan.
Selama di tanah suci, jamaah haji dibiasakan untuk disiplin melaksanakan semua ritual haji dan sholat secara berjamaah di awal waktu dengan bersemangat. Kebiasaan disiplin tersebut diharapkan dapat melekat dalam kehidupan selanjutnya.

3) Motivasi peningkatan diri.
Ibadah haji akan menumbuhkan motivasi untuk memperbaiki diri. Seseorang yang bergelumang dosa, sering putus asa dengan dosa-dosanya sehingga sering merasa sudah terlanjur dengan dosanya. Dengan jaminan Allah bahawa Haji akan menghapus dosa, seolah-olah kita disegarkan kembali, sehingga akan termotivasi untuk menjaga diri agar tidak membuat dosa lagi.4) Menumbuhkan jiwa sabar
Situasi yang dihadapi selama pelaksanaan ibadah haji akan menumbuhkan jiwa sabar. Dalam suasana hampir 4 juta manusia berkumpul pada satu saat dan satu tempat maka kemudahan yang ada menjadi sangat terbatas. Setiap aktiviti memermukankan kesabaran yang tinggi, seperti apabila hendak makan, ke bilik air, dll.

5) Menumbuhkan perpaduan dan kebersamaan.
Berkumpulnya ummat Islam dari seluruh dunia pada satu saat di satu tempat menumbuhkan jiwa perpaduan & kebersamaan. Kita akan bertemu dengan saudara Muslim dari seluruh dunia dalam kesederhanaan dan keberagaman. Bila lagi bertemu dengan Muslim dari Kosovo, Uzbekistan, Kazakhstan, Mali, Nigeria, Bosnia Herzegovina, Turki, Kirgistan, China, India, Pakistan, Bangladesh, Afganistan. Walaupun ada perbezaan dalam tata cara ibadah, namun tidak membuat ikatan persaudaraan sesama muslim menjadi halangan.

6) Menjiwai perjuangan para rasul.
Di Tanah suci kita akan mengunjungi tempat-tempat bersejarah para nabi dan rasul. Dengan menyaksikan tempat-tempat tersebut dan mempelajari sepak terjang mereka maka kita akan sampai pada tahap ainul yakin dan haqul yakin sehingga menginspirasi kita untuk belajar dari para pendahulu.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Pertandingan Bowling Nisa' Tambun





Tahniah kepada pasukan Nisa'Tambun yang telah berjaya menganjurkan program Bowling Nisa' Tambun pada 22 November 2009 (Ahad) bertempat di Greentown Bowl. Program tersebut telah dirasmikan oleh Ketua DMP Tambun, Pn. Zuhairah Hj. Mohd Ghazali. Semoga dakwah yang dilaksanakan oleh pasukan nisa' ini akan membuka mata pelbagai pihak bahawa Islam tidak menyekat kaum wanita untuk menyertai aktiviti riadah seperti bowling yang mungkin dipandang untuk segelintir pihak sahaja dan tidak sesuai untuk remaja Islam.

(gambar adalah ehsan Nisa'Tambun)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Ijtimak DMP Kawasan Tambun


Ceramah oleh Ustaz Suhaimi


Kata Aluan Ketua DMP Tambun


Bertempat di Markaz Taman Meru, Lajnah Tarbiyyah DMP Kawasan Tambun telah menganjurkan himpunan seluruh muslimat Kawasan Tambun pada 21 November 2009 (Sabtu). Program bermula dengan ceramah yang disampaikan oleh Ustaz Salman bertajuk Pendidikan Anak-anak Menurut Islam yang bertujuan memberi penekanan kepada muslimat peri pentingnya mendidik anak-anak menurut Islam di samping mendedahkan kepada anak-anak tentang jemaah. Ketua DMP Tambun turut menyampaikan kata aluan dan Timbalan Ketua DMP, Pn. Salbiah Bt Din telah menyampaikan taklimat tentang pilihanraya yang dijangka bila-bila masa sahaja. Muslimat telah diminta bersiap sedia dengan kerja-kerja pilihanraya. Pada 19 Disember 2009, satu program pilihanraya iaitu TOT (training of trainer) akan diadakan.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Ihtifal PASTI Kawasan Tambun



Setiausaha Kawasan Tambun, Saudara Khir Faizal menyampaikan hadiah sampingan iaitu sebuah basikal kepada pelajar terbaik PASTI Kawasan Tambun. Tahniah!


Meriah sungguh...


Kanak-kanak PASTI menyanyikan lagu Inggeris... boleh tahan!


Solat tiang agama....

Ihtifal PASTI tahun 2009 telah diadakan di Klebang pada 14 November 2009 (Sabtu). Kehadiran ibu bapa menambahkan kemeriahan ihtifal PASTI walaupun bukan semua ibu bapa tersebut adalah orang PAS tetapi dengan menghantar anak mereka ke PASTI telah membuktikan bahawa PASTI adalah institusi yang telah berjaya memberi keyakinan dari segi pembelajarannya yang sistematik dan amat menekankan ajaran Islam. Melalui PASTIlah PAS berpeluang berdakwah kepada ibu bapa tentang arah tuju dan perjuangan PAS.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Selamat Hari Warga Emas




Pn. Zuhairah bersama Setiausaha DMP Pusat, Pn. Kartini Ahmad





Hari Warga Emas Sedunia telah disambut pada 14 November 2009. Dengan moto " KASIHMU TAK LUNTUR BUDIMU TETAP SUBUR", Lajnah Kebajikan & Kemasyarakatan Dewan Muslimat PAS Pusat dengan kerjasama DMP Kawasan Parit sera Lajnah Kebajikan & Kemasyarakatan DMP Negeri Perak telah menganjurkan Karnival Moh Sihat bertempat di Dataran Belanja Kiri, Parit . Turut turun menjayakan program tersebut ialah Ketua DMP Tambun merangkap Ketua Lajnah Kebajikan DMP Negeri Perak dengan mengadakan jualan pakaian terpakai. Sesungguhnya jasa dan kasih Warga Emas tidak akan luput dari ingatan. Sayangilah mereka dan jagailah warga emas yang sudah tentunya adalah dari ibu bapa kita sendiri.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Konvensyen Pakatan Rakyat - Hidupkan Demokrasi Selamatkan Rakyat







Semua peserta menyanyikan lagu PAS


Antara wakil AJK DMP yang hadir


Ucapan Aluan Pengarah Konvensyen Pakatan Rakyat - Dr. Khairuddin Dato' Hj Malek merangkap YDP PAS Tambun

Konvensyen Pakatan Rakyat Negeri Perak Kali Pertama telah diadakan di pada 31 Oktober 2009 (Sabtu) bertempat di Hotel Syuen, Ipoh, Perak. Konvensyen yang julung kali diadakan ini telah dihadiri oleh pimpinan-pimpinan Pakatan dan DAP serta ceramah dari Menteri Besar Perak yang sepatutnya diiktiraf, MB Pulau Pinang dan MB Selangor. Turut memeriahkan majlis ialah dengan kehadiran MB Kelantan iaitu Tn Guru Hj Nik Abdul Aziz Nik Mat pada sebelah petangnya. Pelbagai komentar dan cadangan dilontarkan bagi memeastikan Pakatan Rakyat di Negeri Perak akan kembali berkuasa di Negeri Perak. InsyaAllah...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS