Jawapan kepada Video youtube - Nik Aziz hina Nabi, Kazim pertahan Nabi



Tok Guru bercakap dari sudut fikrah (pemikiran) dan ideologi. Kazim bercakap dari sudut fizikal(tubuh Nabi). Bila Nabi lahir pada 12 Rabiulawal, Nabi tak membawa apa-apa ideologi untuk umat, kerana belum menerima wahyu.Samalah dengan orang lain, lahir tak membawa apa-apa ideologi. 40 tahun kemudian, Nabi diturunkan wahyu dalam bentuk ideologi yang benar. Ini tak berlaku pada orang lain melainkan Nabi sahaja. Maulidur Rasul bermaksud menyambut kelahiran Rasul.Rasul berlaku semasa umur Nabi 40 tahun. Oleh itu, bermaksud, menyambut kelahiran wahyu yang diturunkan kepada Nabi.Maulidur Rasul bukan menyambut kelahiran Nabi pada 12 Rabiulawal kerana masa itu Nabi belum dilantik jadi Rasul.Kalau kita sambut dan laksanakan perintah wahyu, bermakna kita faham apa yang berlaku selepas Nabi berumur 40 tahun. Kalau setakat sambut Nabi dilahirkan oleh ibunya, Abu Lahab pun sambut kelahiran ini dengan menyembelih 100 ekor unta sebagai kenduri besar-besaran sambut kelahiran. Tapi Abu Lahab tak terima perintah wahyu selepas Nabi berumur 40 tahun. Jangan jadi macam Abu Lahab. Ini maksud Tok Guru yang Kazim tak faham.  

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

6 comments:

Anonymous said...

masih lagi mencari alasan untuk menidakkan kebenaran..masih lagi mencari alasan untuk mengiyakan penipuan yang disembunyikan.

Anonymous said...

orang sambut kelahiran Nabi kerana memang sebab Nabi itu sendiri..kekasih Allah yang paling awal diciptakan ruhnya. kalau nak sambut kerana wahyu, itu dah lama masa zaman2 Nabi dulu pun dah ada wahyu.

Anonymous said...

ada plak Allah baru pilih Nabi Muhammad dari berjuta2 org..Nabi Muhammad tu memang dah lama dah ditetapkan jadi Nabi la...pebende ulamak macam ni punya cakap pun ada..

Anonymous said...

nik aziz yg jahil tak layak digelar mursyid!!!!!!!!!

Anonymous said...

org yg mempertahankan dia 20 kali ganda jahil!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

org yg mempetahankan dia ni main pakai sedap cakap saja, ngam lah dia ni 20 kali jahil dari..., cakap seperti orang yg tak berilmu @ ilmu tak seberapa tapi bodoh sombong. Saya ni marah juga tapi masih mengingati saranan Rasulullah agar kita jangan mengherdik sesama saudara kita, malah kita harus mendoakan agar sesama kita balik kepada kebenaran dan menjaga siratulrahmi sesama kita.

Post a Comment

Ulasan Anda....