JOM CAKNA : RATU CANTIK

Hak Asasi Bukan Tiket Wanita Islam Tanding Ratu Cantik

APABILA isu penyertaan wanita dalam pertandingan ratu cantik kembali memanggil khalayak untuk berdiskusi mengenainya, ia tidak lain seolah-olah berbicara mengenai musim durian, bunga yang lebat, buah menjadi dan bakal mengisi ruang pasaran buah-buahan di seluruh negara.

Ada yang menjadikannya tempoyak, lempuk, keropok dan tidak kurang juga suka makan durian yang segar dan baunya menerjah merata-rata. Apabila musimnya sudah sampai ke penghujung, tumpuan mula beralih kepada hal lain pula.

Begitulah juga pertandingan ratu cantik yang pernah menggegarkan negara lebih 10 tahun lalu apabila tiga peserta pertandingan ratu cantik ditangkap penguat kuasa agama. Namun, kes itu tidak mampu memberi pengajaran apabila dikaitkan dengan hak asasi termasuk pertandingan menyalahi hukum agama.

Mungkin kita lupa setiap perbuatan bertentangan dengan syarak dan menjadi fitnah kepada agama adalah jenayah terhadap agama yang dikelek. Hak asasi individu untuk bertanding akan berkubur apabila seseorang itu menafikan hak umat Islam, iaitu untuk memelihara kesucian agama dianuti.

Menteri berkenaan sekali lagi memberi peringatan wanita Islam diharamkan menyertai apa juga pertandingan ratu cantik.

Setiap wanita Islam dilarang menonjolkan aurat melainkan keadaan darurat, apatah lagi dalam keadaan yang mengundang ghairah atau berlumba-lumba untuk kelihatan cantik dan menawan.

Majlis Fatwa Kebangsaan juga memutuskan demikian pada 1997. Mungkin orang awam tidak menyedarinya kerana kesedaran mengetahui fatwa agama terkini pada masa itu tidak begitu tinggi dan kurang disebarkan media.

Walaupun tidak difatwakan secara khusus, pertandingan ratu cantik yang menghendaki peserta membuka aurat serta dipertontonkan kepada umum untuk diadili adalah jelas haram dan berdosa.

Fatwa pengharaman oleh Majlis Fatwa Kebangsaan jelas menegaskan pertandingan ratu cantik bertentangan dengan agama Islam dan apa-apa jenis pertandingan serupa, walaupun bukan dinamakan pertandingan ratu cantik dilarang.

Walaupun begitu, larangan itu hanya bersifat nasihat kerana selagi fatwa tidak diwartakan di setiap negeri, undang-undang tidak boleh dikuatkuasakan dan tiada pihak berhak menyekat aktiviti berkenaan daripada terus dianjurkan.

Perlu diingat, wanita Islam bukanlah alat pertandingan. Banyak perkara boleh dijadikan mainan, tetapi bukan wanita Muslimah. Wanita Islam perlu memiliki sifat tawaduk dan tidak membanggakan diri, apatah lagi menunjukkan kebatilan kepada orang lain.

Islam adalah agama yang dibangunkan atas paksi kemuliaan yang menolak kesombongan. Justeru, Islam menyeru umatnya sentiasa rendah hati dan tidak cintakan populariti.

Banyak cara untuk menonjolkan kecantikan dan keperawanan Muslimah sebenar. Tentulah ia berbeza dengan cara wanita bukan beragama Islam kerana perbezaan kepercayaan dan budaya.

Paras rupa setiap wanita Islam yang disucikan dengan kemuliaan hati, kelembutan tutur kata dan tindak-tanduk, sudah cukup mengagumkan setiap mata memandang. Amal salih mentaati perintah Allah dan menjauhi larangan-Nya menjadikan wanita Islam istimewa dalam kelasnya tersendiri.

Itulah yang menjadikan wanita Muslimah dicintai Allah SWT dan disayangi setiap orang yang mengenalinya.

Hadis diriwayatkan Muslim: “Sesungguhnya jika Allah SWT mencintai seorang hamba, Dia memanggil malaikat Jibril seraya berfirman: Sesungguhnya Aku telah mencintai si fulan maka cintailah dia. Lalu Jibril mencintainya dan kemudian Jibril menyeru penghuni langit: Sesungguhnya Allah SWT mencintai si fulan maka cintailah dia. Lalu penduduk langit mencintainya.

Kemudian ia disambut dan diterima penduduk bumi. Dan jika Allah SWT membenci seorang hamba, Dia memanggil malaikat Jibril seraya berfirman: Sesungguhnya Aku telah membenci si fulan, maka bencilah dia. Lalu Jibril membencinya, kemudian Jibril menyeru penghuni langit: Sesungguhnya Allah SWT telah membenci si fulan maka bencilah ia. Lalu penduduk langit membencinya, kemudian di dibenci penduduk bumi.”

Justeru, Muslimah perlu mengambil iktibar daripada setiap peringatan disampaikan Allah SWT melalui perantaraan sama ada yang disedari atau tidak.

Setiap larangan yang diseru melalui apa juga jalan dakwah secara langsung atau tidak langsung, melalui penguatkuasaan undang-undang ataupun tidak perlu dijadikan benteng kukuh supaya tidak runtuh, sekali gus membinasakan dinding akidah dan keimanan kepada Allah SWT.

Sumber :HARIAN METRO

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

KORUM SERAMBI : KATAK REBUS ??? errkk..

katak.jpg
KATAK REBUS


Jika katak itu disimbah dengan air panas, mungkin cepatnya ia melompat pergi mencari dingin. Katak itu akan segera melarikan diri kerana terkejut dengan perubahan suhu yang memudaratkannya.


Tetapi katak yang satu ini bersenang lenang.


Disangkanya kolam sekangkang katak itu adalah tasik terindah, termewah dan terbaik. Kerana katak yang satu ini hanya kenal kolam sekangkang itu, lantaran tempurung yang lama menjadi langitnya jua. Sedangkan katak itu tidak sedar, bahawa tasik impiannya itu adalah air rebusan di dalam periuk.


“Panas pula air sekarang ini”, keluh si katak yang terasa pijar.


“Oh, semua tasik impian hari ini suam dan panas. Ia fenomena sejagat”, kata suara ghaib di balik dinding.


“Aku yang harus bertahan. Panas ini tiada jalan keluarnya. Lagi pun segalanya masih ada”, jawab si katak kepada dirinya sendiri. Lidah panjangnya asyik mengejar lalat habuan tembolok.


“Tenanglah katak. Bukan air tasik impianmu yang panas. Ia fenomena sejagat”, suara ghaib itu terus datang. Menyumbat telinga, menyumbat mata, menyumbat hati… kerana sumbat menyumbat memang kerja *al-Mala’.


MATI ATAU BUNUH DIRI?


Akhirnya katak kembung yang sepatutnya cekap melompat ke sana sini, MATI KATAK.


Mati dalam rebusan yang panas sedikit demi sedikit, selari dengan sangka baiknya yang sedikit demi sedikit percaya, bahawa ia fenomena sejagat.


Mati katak… mati atau bunuh diri?


Anda mampu menjawabnya dengan pilihan pada HARI MENGUNDI!


* Sumber : Abu Saif @ www.saifulislam.com

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

ISU RAKYAT : LYNAS KENAPA DAN MENGAPA ?

 
Mesej  LYNAS dari Ryan Albrey, anak muda Australia

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

TABIR JIHAD : VIDEO BADAR 313

MOGA IA MENJADI OBOR PEMBAKAR ROH JIHAD KITA



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

ZOOM 360 : WALIMAH USTAZ HAFEZ SABRI

WALIMAH USTAZ HAFEZ SABRI

 Ustaz Hafez dan pasangannya di meja santapan
 Antara Ajk DMP Tambun yang hadir ambil kesempatan bergambar dengan mempelai
 Ketua DMP Tambun, Kak Ju beramah mesra dengan Ustaz Hafez dan zaujahnya
 Menjamu selera...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

ZOOM 360 : MUNAJAT PILIHANRAYA DMP TAMBUN

MUNAJAT PILIHANRAYA
Muslimat PAS Tambun telah mengadakan Munajat  Pilihanraya pada 24 November 2011 yang lalu di Markas Klebang Restu. Program dimulakan dengan bacaan Al-Ma'thurat diikuti dengan iftar seterusnya solat Maghrib berjemaah. Solat hajat dilakukan setelah selesai solat Maghrib yang dipimpin oleh Ketua Penerangan DMP Tambun Sdri. Teh Umairah. Alunan munajat dipimpin oleh Ustazah Norhayati cukup menyentuh hati semua muslimat yang datang. Pengisian oleh Sdri. Zalina, Pen. Setiausaha DMP Tambun menutup program Munajat Pilihanraya pada malam itu sarat dengan peringatan dan motivasi kepada muslimat sebagai persediaan diri sepanjang tempoh ke arah pilihanraya ke-13 nanti.


Ketua DMP Tambun, Kak Ju memberikan tiupan semangat jihad kepada muslimat
Pengisian daripada Sdri. Zalina
Peringatan untuk kita wahai muslimat !
Jadilah insan yang berfikiran cemerlang


Ukhuwah..
Mahabbah...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

إِنَّ الَّذِينَ آمَنُواْ وَالَّذِينَ هَاجَرُواْ وَجَاهَدُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ أُوْلَـئِكَ يَرْجُونَ رَحْمَتَ اللّهِ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
Sesungguhnya orang-orang yang beriman, orang-orang yang berhijrah dan berjihad di jalan Allah, mereka itu mengharapkan rahmat Allah, dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang
(Surah Al-Baqarah 2: Ayat ke 218)


SALAM MAAL HIJRAH 1433
Ikhlas daripada:
DEWAN MUSLIMAT PAS TAMBUN

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

ISU RAKYAT : ADA APA RM100: BUKTI KERAJAAN UMNO BN TELUS ?

Ibubapa yang tidak hadir tak dapat RM100?

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

HARI ANUGERAH CEMERLANG PASTI Kawasan Tambun yang meriah

HARI ANUGERAH CEMERLANG PASTI Kawasan Tambun telah diadakan pada 20 November 2011 yang lepas di Dewan bersebelahan Jabatan Bomba Perak. Majlis berjalan dengan lancar dan meriah dengan menyaksikan kesemua 12 buah PASTI di kawasan Tambun turut mengambil bahagian dalam persembahan. Majlis dirasmikan oleh AJK PAS Pusat iaitu Tn Hj Asmuni Awi.


 Guru bersama-sama anak murid PASTI dari PASTI Nurul Islam, Taman Meru...
 Persembahan khutbah oleh adik Mus'ab dari PASTI Nurul Islam, Taman Meru.
Tajuk khutbah yang disampaikan:
"MENINGGALKAN SOLAT PUNCA KERUNTUHAN GENERASI MANUSIA"

 Persembahan Azan dan solat subuh dari PASTI Al-Harakiah, Kampung Dato' Ahmad Said Tambahan II
 Adik-adik PASTI yang telah dididik cara menunaikan solat..
 Persembahan nasyid....
 Persembahan zikir kifarah....
Persembahan hafazan dari PASTI Al-Ukhuwah Taman Malar
 Tuan Haji Asmuni Awi, tetamu khas selaku AJK PAS Pusat menyampaikan cenderahati kepada adik Noor Sumaiah kerana berjaya merangkul Johan Kebangsaan dalam pertandingan Pidato PASTI Malaysia. Tn Hj. Asmuni juga telah bermurah hati menyumbang 2 buah basikal untuk adik-adik PASTI yang cemerlang.

 Tidak dilupakan, cenderahati berupa selimut toto untuk guru-guru PASTI disampaikan oleh wakil Dewan Muslimat Tambun, Pn. Yusmaliza Yusof, Naib Ketua DMP. DMP juga bermurah hati menyumbangkan hadiah untuk cabutan bertuah berupa barangan elektrik.
Penyampaian cenderahati dari wakil PAS Kawasan Tambun, Cikgu Manaf

Penyampaian cenderahati dari wakil Pemuda PAS Tambun.

Juga anugerah akademik terbaik bagi setiap PASTI. PASTI Kawasan juga turut memberikan cenderahati untuk semua pelajar PASTI Kawasan Tambun. Oleh itu, tiada adik-adik PASTI yang pulang dengan tangan kosong pada hari itu :) Semuanya pulang dengan piala masing-masing :)

Dipetik dari ucapan perasmi, Tn Hj Asmuni Awi, jangan kedekut untuk melaburkan duit demi pembangunan insan kerana anak-anak yang dididik dengan nilai Islam akan memastikan pula perjuangan Islam terus subur dan mewangi di bumi Allah dan menggantikan perjuangan kita.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

ZOOM 360 : HI-TEA DHPP TAMBUN

DHPP TAMBUN RAIKAN MASYARAKAT INDIA DALAM MAJLIS HI-TEA

19 November 2011, Tambun – DHPP Tambun telah mengadakan majlis jamuan hi-tea bersama masyarakat India Taman Klebang Jaya. Majlis dihadiri lebih 60 orang turut disertai oleh Dr. Khairuddin Dato’ Abdul Malek, YDP Pas Tambun, Saudara Ahmad Khair Faizal Yahaya, Setiausaha PAS Tambun, Pn. Zuhairah Dato’ Hj Ghazali, Ketua  Muslimat PAS Tambun, AJK DHPP Tambun, Tn. Hj. Asmuni Awi, AJK Pas Pusat, AJK muslimat PAS Tambun dan muslimat zon Klebang. Hi-tea yang diadakan ini telah menerima kunjungan istimewa iaitu Cik Kumutha Raman, Ketua Wanita DHPP Pusat. Dalam ucapannya, Cik Kumutha antara lain menyeru mereka yang telah mencecah umur 21 tahun untuk mendaftar sebagai pemilih. Ini bertujuan bagi melaksanakan tanggungjawab untuk memilih kerajaan yang layak memerintah Malaysia dalam pilihanraya ke-13 akan datang. Di samping itu, beliau juga mengingatkan masyarakat untuk menilai bahan-bahan dan maklumat yang disiarkan dalam media massa yang dikuasai UMNO BN. “Tengok dan baca boleh, tapi percaya jangan” pesan beliau. Cik Kumutha turut mengupas konsep 1 Malaysia yang disifatkan oleh beliau sebagai tidak mencapai matlamat hanya tin kosong oleh UMNO BN. “Kalau betul konsep 1 Malaysia rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan, kenapa harga barang naik? Ini bukti kebajikan rakyat dikesampingkan.” ujarnya. Isu rasuah yang mengelilingi kehidupan pemimpin UMNO turut disentuh dalam ucapannya. Beliau membuat perbandingan kehidupan Khir Toyo dengan Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Hj. Nik Abdul Aziz Nik Mat. Khir Toyo memiliki banglo mencecah jutaan ringgit yang dikaitkan dengan rasuah berbanding Tuan Guru, rumah sederhana besar.  Turut berucap dalam majlis hi-tea ini Pn. Zuhairah, Ketua Dewan Muslimat Pas Tambun, Dr.Khairuddin Dato’ Abdul Malek, YDP Pas Tambun dan En. Thanimalai, wakil DHPP.

Cik Kumutha kemudiannya dibawa menyampaikan sumbangan berupa keperluan harian dan wang tunai di dua buah rumah penduduk setempat iaitu Saudara Kati Kasu A/L Sinathamby dan Saudara Sures Kumar A/L Muniandy, 29 tahun . Turut bersama beliau menyampaikan sumbangan ialah Tn. Hj. Asmuni Awi, AJK Pas Pusat.

 Sematan bunga rosette menyambut ketibaan Cik Kumutha
 Silakan...
 Antara tetamu yang hadir
 Prihatin...
 Tempat majlis Hi-tea diadakan 
 AJK DMP Tambun yang turut hadir
 Pn. Yusmaliza bertindak sebagai juruacara majlis
 Terima kasih sudi datang....
 Ucapan ringkas daripada Pn. Zuhairah, Ketua DMP Tambun
                                               
 Ucapan daripada Dr. Khairuddin, YDP Pas Tambun
 Tn. Hj. Asmuni Awi, AJK Pas Pusat, Sdr. Ahmad Khair Faizal, S/U Pas Tambun, En. Munusamy,wakil DHPP Tambun dan Sdr.Thanimalai
 Respon kehadiran yang sangat baik dari masyarakat India Klebang Jaya
 Cik Kumutha menyampaikan ucapan
 Ucapan disampaikan dalam 2 versi-bahasa Melayu dan Tamil
 Cik Kumutha menerima cenderahati daripada Tn. Hj. Asmuni
 Tose, meehun dan kuih antara menu yang disediakan
 Cik Susila - "PAS dekat dihati"

 menjamu selera...
 Muslimat yang banyak membantu ... terima kasih
 Menyelerakan..!
 menuju ke rumah Sdr. Kati Kasu
 Rumah yang dibina secara gotong-royong oleh Jabatan Amal Tambun/Pemuda
 Sumbangan untuk Sdr. Kati Kasu
 Tn. Hj. Asmuni bertanyakan sesuatu kepada Sdr. Kati Kasu
                                 
 Keadaan luaran rumah yang didiami oleh Sdr. Kati bersama ibunya
                                      
 Sdr. Sures Kumar yang terlantar setelah kemalangan 4 bulan lalu

 Sedikit sumbangan...
 Tn. Hj. Asmuni menyampaikan sedikit bantuan kewangan


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS